Е-декларування: поняття, мета, типи
Електронна декларація є способом оприлюднити свій матеріальний стан, доходи та видатки за відповідний період часу особами, визначеними чинним вітчизняним законодавством. З 2016 року він є обов`язковим для певного кола осіб керівників відповідних рівнів, а з 2017 перелік категорій осіб, які повинні оприлюднювати статки свої та членів своєї сім`ї, значно розширився.
Електронна декларація є «послідовницею» декларації, яку посадовці повинні були подавати у паперовому вигляді раніше. Це стосується осіб, які виконують визначені посадовими інструкціями функції держави, органів місцевого самоврядування тощо.
До відома: повний перелік таких осіб зазначений у статті 3 Закону України «Про запобігання корупції» (далі – Закон).
Якщо звузити розуміння мети Е-декларування в Україні до зрозумілого усім тлумачення, її можна визначити просто – виявити корупціонерів та надалі вчинити відповідних заходів щодо притягнення їх до відповідальності.
Типи декларацій та строки їх подачі
Вказаний вище Закон передбачає можливість (у визначених випадках – необхідність) подання суб`єктами декларування таких декларацій:
- Щорічна електронна декларація за визначеною НАЗК формою. Подається з 1 січня поточного року. Процес щорічного Е-декларування у 2019 році завершився 1 квітня.
- Декларація суб’єкта перед звільненням з роботи. Строк – не пізніше дня звільнення. Важливим моментом, яке дає розуміння термінів її подання є те, що заповнити таку декларацію на офіційному сайті НАЗК можна й раніше, наприклад, за день, два або три до звільнення. Не зважаючи на те, що це не суперечить чинному законодавству, кадрова служба багатьох підприємств (установ, організацій) наполягає на подачі лише в останній робочий день, що є незаконним.
- Декларація суб’єкта після звільнення з посади. Вона подається з 1 січня до 31 березня включно наступного року після звільнення.
Приклад: якщо припинення повноважень особи відбулося 10 вересня 2018 року, заповнити відповідну форму електронної декларації потрібно до 01.04.2019. Якщо ж суб`єкт декларування звільнився у 2019 році, її потрібно подавати вже протягом перших трьох місяців 2020 року.
- Декларація кандидата на відповідну посаду. Вона заповнюється до подання усіх необхідних документів в установу, яка проводить конкурс на зайняття вакансії, результати роздруковуються та додаються до загального пакету документів. Електронна декларація охоплює рік, що передує даті подання заяви на конкурс.
Важливо! Конкурсант повинен у розділі 1 цієї форми обрати відповідне значення, що він заповнює не щорічну декларацію, а декларацію як кандидат на посаду.
Інші аспекти фінансового контролю
Спеціальними законами може бути передбачена необхідність додаткового Е-декларування. Наприклад, кандидат на зайняття посади державного службовця повинен подати 2 декларації: до конкурсу та після видання наказу про призначення на посаду.
Не слід також забувати про необхідність подання повідомлення про суттєві зміни у майновому стані особи протягом 10 днів з моменту отримання доходу, нижня межа якового встановлена статтею 52 Закону.
До відома: необхідність подання такого повідомлення стосується лише декларанта, та не розповсюджується на членів його сім`ї.
Заходи фінансового контролю стосуються не лише фізичних осіб, визначених вищевказаним Законом, а й, наприклад, політичних партій (ст. 17 ЗУ «Про політичні партії в Україні»).
Що пропонуємо ми?
Юридична фірма Astarta в Києві пропонує свої послуги щодо Е-декларування, в тому числі:
- усні та письмові консультації спеціаліста;
- допомога у заповненні електронних декларацій;
- допомога в оскарженні дій посадових осіб НАЗК та уповноважених осіб, в тому числі представництво інтересів клієнта в суді та інших установах/організаціях
- підготовка звітів політичної партії для подачі в НАЗК тощо.
Скористатися нашими послугами можуть всі, незалежно від місця проживання в Україні або за її межами. Доступні ціни, компетентність спеціалістів ЮФ «Astarta», відповідальність та повна конфіденційність гарантовані!